Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Warsztat 2

SCALED Team

Druga sesja warsztatowa odbyła się w Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego w dniach 5-6 września 2022 roku.

Głównymi tematami poruszanymi w trakcie warsztatów było Uniwersalne Projektowanie w Dydaktyce (UDL) oraz włączająca ocena i pomiar kompetencji językowych. Warsztaty rozpoczęły się ćwiczeniem, podczas którego wszyscy uczestnicy założyli okulary ograniczające widoczność oraz lateksowe rękawiczki. Pozwoliło to nam doświadczyć namiastki trudności, z którymi mierzą się osoby z niepełnosprawnościami, dzięki czemu bardziej świadomie mogliśmy docenić zasady Uniwersalnego Projektowania w Dydaktyce. Co ciekawe, jedna z uczestniczek warsztatów, u której niedawno zdiagnozowano ADHD, zauważyła że częściowe ograniczenie zmysłu wzroku pozytywnie wpłynęło na jej poziom skupienia, zamiast być źródłem frustracji. Ta obserwacja okazała się niezwykle istotna w trakcie dyskusji dotyczącej tego co właściwie czyni UDL uniwersalnym.

Częścią prezentacji Norun Sanderson i Weiqin Chen była demonstracja technologii asystujących, dzięki czemu cały zespół mógł zobaczyć w jaki sposób UDL odpowiada na zróżnicowane potrzeby, zamiast tylko skupiać się na pojedynczych adaptacjach stosowanych w metodach nauczania i materiałach dydaktycznych. Więcej na temat technologii asystujących opowiedziała Agnieszka Bysko, która skupiła się na konkretnych wytycznych w zakresie projektowania materiałów odpowiednich dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami. Powyższe prezentacje pokazały całemu zespołowi jak ważne jest właściwe zaprojektowanie materiałów, które są i będą dostępne publicznie jako efekt działań SCALED.

Pozostałe prezentacje i dyskusje zdominowały tematy związane z oceną i pomiarem kompetencji językowych osób ze zróżnicowanymi potrzebami. Dobre praktyki w tym zakresie są wszak nie tylko tematem publikacji SCALED ale ważnym elementem, który pragniemy pokazać w praktyce – poprzez treści i kształt kursu internetowego. Nauczyciele i dydaktycy, którzy są grupą docelową kursu, również mogą być osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a zatem kurs musi być zaprojektowany w taki sposób aby na nie odpowiadać. W prezentacjach członkowie zespołu wskazywali na działające obecnie rozwiązania, m.in. na platformie e-learningowej Uniwersytetu Warszawskiego “Kampus,” na co wskazały Dorota Sidor i Monika Galbarczyk. Nie mniej istotna jest treść kursu, która musi przedstawić takie zagadnienia jak różnorodność w klasie językowej, w tym zróżnicowane potrzeby uczniów. Jako że jest to kurs  dostępny online, nie można pominąć szczególnych zasad oceny i pomiaru kompetencji w formie cyfrowej. Te tematy szeroko omówiły Agnieszka Kałdonek-Crnjaković oraz Dina Tsagari.

Głównym efektem pierwszych dwóch sesji warsztatowych jest dostępny powszechnie raport nt. dobrych praktyk.

Poniżej znajdziecie galerię zdjęć dokumentujących atmosferę i ciężką pracę zespołu SCALED podczas drugiej sesji warsztatowej.